Tuesday, July 12, 2011

kisah seorang jiran prihatin

semalam.. dgr bunyi kecoh kat dapur. bila tgk kat tingkap, bibik sebelah dgn bibik belakang sedang mengendong anak majikan masing masing. anak majikan bibik belakang ada benjol lebam kat dahi. ermm.. biasala budak jatuh. so tun pun tutupla balik langsir. malas nk masuk campur hal bibik.

pastu tgh bagi amanda susu, dgr suara budak nangis kejap ada kejap takde. pelik!. tun pun check balik. huhuhuhu... seekor bibik belakang sedang menutup mulut budak yg berusia sethun sambil menenyeh dahi budak tu. nak suruh lebam tu surut la tu. takut majikan ngamuk. tun selaku jiran yg perihatin tanyala bibik tu naper budak tu nangis. dia jawab budak tu tetiba nangis, takda apa apa. sah menipu.. tun dh nampak apa dia buat tun terus tepon suami . suruh suami tepon majikan tu. tp dia xde.. so dia mintak tolong jiran (abg H) untuk check.

petang kemudian,

majikan tu datang rumah ckp tun dah salah paham. bibik dia dah nangis sbb abg H dh marah dia nk repot polis kalau dera anak dia. majikan tu mcm salahkan tun sbb buat bibik dia nangis. dia kata bibik dia ni jenis yg sgt lembutt. dia cepat nangis. dia takkan angkat tgn. anak dia yg lincah sgt. dia kata minggu ni jer anak dia dh dua kali jatuh. mmg tun nampak pun, benjol kat kepala, kat hidung pun ada lagi darah beku. kesian budak tu. mmgla tun tahu bibik x pukul budak tu cuma cara dia tuam benjol tu mmg ganaz la. kalau kena kat anak aku..memang benjol kepala bibik tu. pastu bila tun katala, tun selalu dgr bibik dia jerit marah anak dia. pastu kakak tu leh ckp.. anak akak ni degil, kena ckp jerit jerit. kekadang akak ada pun dia jerit marah. anak akak ni nakal sikit. ermmm..susah la nak ckp dgn org cemtu. dia dh syg sgt bibik dan tak percaya ckp jiran. tak apa la. pasnih..x mau masuk campur la. yg tun tak puas hati bila tun nk ckp..dia potong ckp tun. so malas tun nk cite lebih.

suami pun ckp, lepas ni jgn masuk campur. anak dia nk melalak ke, nk menangis ke.. lantak la. aku dh ckp, ko tak caya.

pelik betul kan, kalau tun kat tempat dia mmg tun tak bagi muka kat bibik. kenapa akak tu tak tanya bibik dia. macam mana anak dia boleh jatuh dua kali dlm minggu ni. nampak sgt bibik biarkan jer. badan anak dia pun tun tgk mcm ada kesan jatuh. mmgla bibik tak pukul tapi sampai jatuh jatuh ni. majikan ni tak kisah ker???????

lu pikirla sendirikkkkk

3 comments:

marinahunny said...

susah kan bila kita prihatin ni, bukan nak menyibuk tp kesian plak kat bu dak tu, tp dah maknya sayangkan sgt kat bibik tu xde apa lah. tggu dan lihat lah nanti, rasa naik kepala jugak bibik tu nanti, baru padan muka jiran tun tu.. huhuhu

chenta airpink said...

ok la tuh,atleast kak tun nak melaksanakan tanggungjawab as a jiran..tah2,majikan tuh dah 'tekena' ngn bibik tuh..so ape yg bibik tuh wat nampak ok je dimata dorang..huhu..
jgn sampai mslh makin serius bru nak tesedar dah la.

Fila Lane said...

Kenapala mak dia tak pecaya....yang kesian kat anak dia la... huhuuu... kesian budak tu.... agaknya jiran tu dah kena sembur ngan bibik tu kot...

pikir la pasal anak dia kan... tak dapat bayangkan camne budak kecik kena layan teruk ngan org yang takde rase simpati ni.... huuhuhu teremo plak...